Mobilizing awareness® is bewust bewegen. Bij deze behandeltechniek ga je met aandacht bewegen. Je laat je hersenen werken om een optimale beweegpatronen te creëren.

Als kind hebben we een natuurlijk en vrij bewegingspatroon. Bij het ouder worden krijgt iedereen te maken met fysieke en psychische trauma’s, hoe groot of hoe klein dan ook. Dit kan door van alles komen: van het verstuiken van een enkel tot een open hartoperatie, van kleine teleurstellingen tot grote verliezen.

Deze gebeurtenissen hebben invloed op ons bewegingspatroon.

Voel jij je vervelend of heb je veel stress, dan heeft dit invloed op hij je spieren reageren en hoe je beweegt. Je wordt stijver en krijgt pijntjes, misschien op dezelfde plek, misschien telkens ergens anders.

Door de natuurlijke beschermingsreflex van het lichaam spannen onze spieren zich na de eerder genoemde ‘trauma’s’ aan. Door deze aanspanning veranderd ons lichaamszwaartepunt en moet het lichaam opzoek naar een nieuw zwaartepunt. Hierdoor veranderd (vaak zeer subtiel) de spierspanning in heel het lichaam.

Soms als het trauma en/ of de stress al voorbij zijn, ‘vergeten’ we onze spieren vervolgens weer los te laten. Hierdoor blijven de spieren aangespannen. We krijgen een vermindert gevoel over die spieren en er ontstaat een situatie dat we onze spieren niet goed meer kunnen aansturen. Ze gaan pijn doen en onze bewegingsmogelijkheden worden kleiner. Ook wordt in onze hersenen de beweging gekoppeld aan de pijn, zonder dat er echt iets kapot is.

Bewegingen vanuit de mobilizing awareness spelen hierop in. Je gebruikt je brein samen met je aandacht om weer controle te krijgen over deze ‘vergeten’ spieren. Dit kan in samenwerking met een therapeut of door zelf met aandacht een reeks oefeningen te doen die het lichaam weer in balans brengt.