manuele therapieEen manueel therapeut is een fysiotherapeut die na zijn opleiding voor fysiotherapie een opleiding voor manuele therapie heeft gevolgd.

Als je een gewricht of lichaamsdeel slecht kunt bewegen, of pijn daarbij hebt, kan manuele therapie uitkomst bieden. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct na de behandeling merkbaar; gewrichten functioneren beter, bewegen gaat makkelijker en de pijn is dikwijls afgenomen.

De manueel therapeut beoordeelt alle gewrichten in samenhang en zoekt verbanden. De manueel therapeut kijkt dus verder dan je specifieke klacht.Veel klachten ontstaan vanuit of hebben invloed op het functioneren van de wervelkolom. Bij hoofdpijn, schouderklachten, heupklachten of pijn in de borst, richt de therapie zich voornamelijk op de wervelkolom. Maar ook klachten in gewrichten die niet gerelateerd aan de wervelkolom zijn, kunnen door manuele therapie worden verholpen. De enkel of knie die na een blessure ondanks fysiotherapie niet binnen de gangbare zes tot acht weken herstelt bijvoorbeeld.

Het manipuleren, ofwel het in de volksmond zogenaamde ‘bottenkraken’, is slechts een onderdeel van de manuele therapie. De klik wordt veroorzaakt door een snel uitgevoerde beweging die een hoekopening in het gewricht maakt. Ook bij gezonde, goed bewegende gewrichten kan een klikgeluid ontstaan bij een manipulatie. Overigens hoeft een geslaagde manipulatie niet per se met een klikgeluid gepaard te gaan. Niet altijd wordt er voor een manipulatie gekozen. Als de spanning in of rondom het gewricht te groot is, te pijnlijk, of degene die het moet ondergaan te gespannen is, wordt er voor een mobilisatietechniek gekozen. Mobiliseren is het langzaam bewegen of langdurig rekken van spieren, pezen of gewrichten. Als de manueel therapeut verwacht dat de klacht na een manipulatie snel zal recidiveren, wordt er ook voor mobilisatietechnieken gekozen.

Om de effecten van de manuele therapie te behouden worden instructies en adviezen meegegeven over houding en gezond bewegen. Spierversterken helpt recidiveren voorkomen.

Manuele therapie is in principe voor iedereen geschikt, ongeacht de leeftijd.

Vergoeding

Sinds januari 2006 is er geen verwijzing meer nodig van de huisarts voor manuele therapie. Je kunt dus zelf een afspraak voor de screening maken met een manuele therapeut. Voor mensen boven de achttien jaar is een aanvullende verzekering nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Dit kan je navragen bij je verzekeringsmaatschappij.